Nieuws uit de Brugse regio

De Ideale man van Oscar Wilde in de Brugse Stadsschouwburg

De Ideale man  van Oscar Wilde in de Brugse Stadsschouwburg
Brugge, dinsdag 17/12/2013. Gisteravond werd in de Stadsschouwburg 'De Ideale man' gebracht door het NTGent & Nationale Toneel. Het zou een lange avond worden: om 19.15 werd er eerst in de foyer een inleiding gegeven door Gommer Van Rousselt, dramaturg van het NTG. Ongeveer om 20.05 startte het stuk, anderhalf uur, een pauze en dan nog één uur. Gommer onderhield op gezapige manier de aanwezigen met een voorgeschiedenis en inhoud over het stuk. 'De ideale man, ook de ideale vrouw, … het verschil der sekses, … een modernere bewerking van het stuk uit 1895 van Oscar Wilde. Een korte samenvatting van de vier bedrijven waar chantage, corruptie, liefde, ambitie, macht en vergeving de toon zouden geven.' Hij eindigde met te zeggen dat het een komedie was.

Geslaagde bewerking

'An Ideal husband' is een sociale komedie van Oscar Wilde die zich afspeelt in de Engelse societykringen, werd in 2011 bewerkt door Elfriede Jelinek. Deze Oostenrijkse schrijfster heeft o.m. in 2004 de nobelprijs voor literatuur gewonnen en het stuk werd ook diverse keren bewerkt voor radio, tv en film. Wilde is nooit gemakkelijk om te spelen of te bewerken, als je niet oppast kan je dit gegeven saai en of kapot maken, wat in bepaalde verfilmingen al het geval was. Theu Boermans trok zich de regie aan van Jelineks bewerking en heeft dit prima gedaan. Met een stel rasacteurs, de Nederlanders : Mark Rietman, Anniek Pheifer, Katja Herbers, Ariane Schluter en Jaap Spijkers. Aangevuld met de Vlamingen : Steven Van Watermeulen, Chris Thijs en Frank Focketyn. En als extra speler, het Decor … De makers van de set hebben iets speciaals gemaakt!

In vier bedrijven die 24 uur overspannen beleven we een politiek item die chantage en corruptie hoog in het vaandel draagt. We kennen dit, want dit is nog steeds actueel. Voeg daarbij de diverse steken onder water erbij. De man die minderwaardig is aan de vrouw, de man die ideaal moet zijn, de vele woordspelingen, interactie naar het publiek toe, ( een koffietje die Arthur niet hoeft wordt dan maar aan een toeschouwster bezorgd ). De diverse discussies, ruzies, soms zelfs achterbaks gedoe. Zware kost zou je zeggen, maar dit wordt opgefrist met een redelijk grote noot van slapstick. Men kan zeggen dat dit Oscar Wildes stuk kapot heeft gemaakt of dat het een zeer openlijk, voor iedereen toegankelijk stuk heeft gemaakt. Elk zijn mening, ik vond het zeer gesmaakt en amusant.

Het decor werd letterlijk in vernieling gespeeld. Frank Focketyn, zette een butlertypetje neer die je niet echt in je huis zou willen, en hoe verder het stuk vorderde met de afbraak van de personages op allerlei gebied, zo onderging het decor dit ook. Enkele voorbeelden : Check wie er in de slaapkamer is, echt door de muur i.p.v. de deur, ruzie over een brief, de keuken sneuvelt letterlijk, panelen vallen her en der, we zien zelfs op een bepaald moment F. Focketyn die zich aan het afschminken is nadat ook de livingmuur het begeven heeft. Dit en zelfs tot het grasperk toe, bezorgden enorme hilariteit naar het publiek. We zeggen altijd klant is koning, hebben we door deze overdreven slapstick het stuk om zeep geholpen of hebben we een groot publiek geamuseerd om terug te komen naar volgende nieuwe voorstellingen ? Origineel uit de hoek komen vergt durf en dit hebben ze gedaan.

Zelfs de Stadsschouwburg heeft haar steentje bijgedragen, een luide knal. Acteurs keken richting feestzaal, velen in het publiek schrokken ook. Er werd gewoon doorgespeeld en tijdens de pauze bleek dat er een lamp was gesprongen.

(Patrick Stieperaere-Eigen Berichtgeving/Foto: Stippy)
De volledige fotoreportage vindt U hier...
Meer over Theater    Evenementen    Binnenstad    
afdrukken Afdrukvriendelijke versie mailenMail permalink naar dit bericht

Reageer via Facebook of twitter

Tweet

Vandaag