Nieuws uit de Brugse regio

RRFFF: Q&A L'Autre Monde, een mysterieuze documentaire

RRFFF: Q&A L'Autre Monde, een mysterieuze documentaire
Brugge, zondag 27/10/2013. Alles speelt zich af in het plaatsje Montsegur, mythische legendes alom, New Age aanhangers, UFO verschijningen, legendes. Het kasteel 'Rennes-Le-Chateau', de heilige graal en Bugarach, een site voor zijn zogezegde ruimteschepen. Je gelooft erin of niet maar het blijft een beklemmend fascinerende docu. Jammer, de film kon niet op het geplande uur doorgaan wegens moeilijkheden met de ondertitelingband. Gesproken in het Frans, en het plaatselijk dialect kon zeker ondertiteling gebruiken, maar dat lukte niet, en met verontschuldigingen werd de film dan maar zonder vertoond.

Een kleine 15' later werd er aangekondigd dat 'L'Autre Monde' van start zou gaan. Richard Stanley zou zijn documentaire voorstellen, maar eerst was het nog aan de beurt van Simon Boswell, de componist. Een miniconcertje, deze Brit begon zijn carriere in de punkperiode en werkte ook met diverse artiesten. Een singer songwriter die uitgroeide tot een bekend filmcomponist. Sinds hij in 1985 enkele nummers voor Dario Argento's film 'Phenomena' mocht componeren was de vraag naar hem toegenomen. Reeds een negentigtal films op zijn actief. Hij bracht drie nummers, 'Hardware'(1990), 'Santa Sangre'(1989) en 'Dust Devil'(1992). In 1997 had hij bijna zijn nominatie voor een Bafta verzilverd voor de serie 'The Lakes'.

Tijdens de Q&A kwam de typische mysterie die de docu uitstraalde ook tot uiting. Simon had enorme appreciatie voor Richard, ' He's a free spirit and I have the freedom to interprete my music'. Richard : ' His music is totally not expected, but what he does it works'. Richard had het ook over enkele familieleden die hem niet meer wilden aanspreken, ze vonden dat hij min of meer knetter was. 'Strange', zei Richard hierop, want er waren geen expliciete geweld-scenes, geen bloed, geen seks en geen vuile taal aanwezig. Want vooral extreem is normaal één van zijn typische elementen. Maar hier in de documentaire lag de nadruk vooral op het occulte, het visionaire, het oneiricisme ( droom/bewustzijn, hallucinaties en toch wakker zijn). Wanneer hij zijn ervaringen in Montsegur aan anderen vertelde dachten ze dat hij gek geworden was. En toch, zoals hij zei hadden verschillende mensen die niet van elkaar afwisten het identieke verhaal gedaan. Jammer dat ze dit niet voor de camera wilden verklaren, men zou hen eens zot kunnen verklaren. '… the woman on the mountain …'.  Simon repliceerde hierop, ' I'm open for it, I have an open mind'. ' It means something for people, a power, a feeling, rational, explainages'. Iedereen heeft een bepaalde visie, geloof.  Scarlett Amaris, ook aanwezig en meegeschreven aan het verhaal zei nog het volgende. Ze had van de plaats gehoord, ze had er zelfs in haar dromen van gedroomd en wou er dan ook met Richard naartoe.

Richard zei ook nog dat de vrouw in de documentaire eveneens ter sprake kwam in een andere documentaire, 'The Secret Glory', een zoektocht naar de Heilige Graal door de SS officier Otto Rahn. Scarlett deed ook nog het verhaal over haar opvallende ketting, een soort vrouwenbeeldje. Ze had het gekregen na de documentaire, ze gelooft erin en koestert het. Tenslotte werd aan Richard nog gevraagd of er nog een andere docu was om meer te ontdekken over de plek. ' No, go to the place, experience it, feel it yourself'. 'There's certainly something not Human'. Hij zelf was uit een andere wereld gekomen, uit een trance, vele uren later, naakt. En dit door een groep andere bezoekers die hun lampen in zijn ogen lieten stralen? A strange woman, Orbs, a Holy Grale, a ghost tale. The Bermuda Triangle of France?

(Patrick Stieperare-Eigen Berichtgeving/Foto: Stippy)
Meer op www.rrfff.be
De volledige fotoreportage vindt U hier...
Meer over Concert    Techniek    Film    Evenementen    Binnenstad    
afdrukken Afdrukvriendelijke versie mailenMail permalink naar dit bericht

Reageer via Facebook of twitter

Tweet

Vandaag